BAB
I
PENDADULUAN
- Latar Belakang
Di zaman sekarang
dimana pertumbuhan penduduk semakin banyak. Dengan berkembangknya
jumlah penduduk yang begitu tinggi tidak menutup kemungkinan bahwa
pendidikan juga semakin meningkat. Hal ini disebabkan karena adanya
keinginan untuk mempertahankan hidup. Dari pendidikan-pendidikan
tersebut terntu akan banyak memiliki manfaat salah satunya untuk
mempertahankan hidupnya dan untuk memecahkan suatu masalah. Tentu
melalui munculnya ilmu pengetahuan baru tentu saja manusia tidak akan
bosan untuk memperalajari ilmu pengetahuan yang telah ada lama.
Dalam kehidupan di
Bali pendidikan tersebut banyak disampaikan dalam berbagai bentuk
puisi, tembang, prosa, satua, cerpen, novel dan lainnya. Hal ini
membuktikan bahwa Bali itu kaya akan sastra mengenai pendidikannya.
Namun kadang orang Bali lupa akan makna yang terkandung dalam sastra
tersebut.
Maka dalam hal ini
kami akan membahas mengenai unsur-unsur instrinsik yang terkandung
dalam tembang, puisi, satua, cerpen, dan lainnya, yang sarat dengan
nilai pendidikan.
- Rumusan Masalah
Dari latar belakang
di atas adapun rumusan masalah ialah sebagai berikut :
- Bagaiman unsur-unsur intrinsik yang terdapat dalam salah satu dari 3 tembang yaitu sekar rare, sekar madya, dan puisi yang terkait dengan bidang pendidikan?
- Bagaimana unsur-unsur instrinsik yang terdapat dalam salah satu dari 2 prosa yaitu satua dan cerpen yang terkait dengan bidang pendidikan?
- Tujuan Penulisan
- Untuk mengetahui dan memahami unsur-unsur intrinsik yang ada pada salah satu sekar rare, sekar madya dan puisi yang berhubungan dengan bidang pendidikan.
- Untuk mengetahui dan memamahi unsur-unsur instrinsik yang ada pada salah satu satua dan cerpen yang ada hubungannya dengan bidang pendidikan.
BAB II
PEMBAHASAN
- Sekar Rare (Putri Cening Ayu)
Putri cening ayu
Nongos ngijeng jumah
Meme luas malu
Ke peken meblanja
Apang ada daharang nasi
Nongos ngijeng jumah
Meme luas malu
Ke peken meblanja
Apang ada daharang nasi
Meme tiang ngiring
Nongos ngijeng jumah
Sambilang mengempu
Ajak tiang dadua
Di tekane nyen gapgapin
Nongos ngijeng jumah
Sambilang mengempu
Ajak tiang dadua
Di tekane nyen gapgapin
Kotak wadah gerip
Jaja megenepan
Ane luwung luwung
Megenep isine
Apang ada aji satus
Jaja megenepan
Ane luwung luwung
Megenep isine
Apang ada aji satus
Unsur-unsur instrinsiknya :
- Temanya yaitu pendidikan seorang ibu kepada anaknya
- Plot yang digunakan dalam sekar rare di atas adalah alur maju
- Sudut Pandang yang digunakan dalam sekar rare di atas adalah pengarang sebagai peninjau
- Gaya Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
- Amanat yang dapat dipetik dari sekar rare di atas adalah bagaimana swadarmaning seorang anak, untuk mengemban tugas yang diberikan oleh ibunya. Bagaimana dia bisa bertanggung jawab untuk menjaga rumah.
- Sekar Madya (Pupuh Ginanti)
Saking
tuhu manah guru
Mituturin
cening mangkin
Kawruhe
luir senjata
Ne
dadi prabotan sai
Ka
anggen ngeruruh merta
Saenun
ceninge urip
Artinya
:
Benar
sungguh-sungguh pemikiran orang tua, Memberi nasehat kepada anak,
Bahwa
suatu skill atau kemampuan dapat digunakan sebagai alat dalam kita
mencari pengupa jiwa, semasih kita mampu kita harus terus berusaha.
Unsur-unsur
intrinsiknya :
- Temanya yaitu pendidikan orang tua kepada anak
- Plot yang digunakan dalam sekar madya di atas adalah alur maju
- Sudut pandang yang digunakan di dalam sekar madya diatas adalah pengarang sebagai peninjau
- Gaya Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
- Amanat yang dapat dipetik dari seker madya di atas adalah pesan yang diberikan oleh orang tua kepada anak, disini diajarkan untuk mandiri bahwa kemampuan atau skil yang kita miliki sangat penting untuk dikembangkan. Karena kemampuan itu dapat kita gunakan dalam masyarakat, untuk kita mencari nafkah atau pengupa jiwa. Dan kemampuan itu harus terus kita kembangkan semasih kita muda.
- Puisi
Meme
Mangkin wawu titiang
uning
Sapunapi pisarat
meme
Miara titiang
Saking kantun taluh
Sesampune tutug
wulan
Meme ngarod
sesambat
Uripe magantung bok
akatih
Meme….
Titiang eling
Titiang budal saking
maplalianan
Babak belur
gelur-gelur
Meme ngipih ngasap
cendana
Ngaksin tuur
mapasihin
Ngasih-asih
Wengine titiang
tengkejut nyerit
Ngipi ngulgul sarwa
aeng
Meme matangi
kapupungan
Ngambil bawang tuur
mabasma
Macangkriman kantos
semeng
Meme….
Durung polih titiang
yasa
Meme matilar tan
matulak malih
Inguh… ratu batara
Lugrayang meme
titiang
Genah patut ring
jagate wayah
Olih
: Made Sanggra
Unsur-unsur
instrinsiknya :
- Temanya yaitu pendidikan
- Plot yang digunakan dalam puisi di atas adalah alur maju
- Sudut pandang yang digunakan dalam puisi di atas adalah sudut pandang orang ketiga yaitu pengarang sebagai peninjau
- Gaya Bahasa atau diksi adalah Bahasa Bali Kepara
- Amanat yang dapat di petik dari puisi di atas adalah penyesalan seorang anak yang belum memenuhi kewajiban , untuk mebalas budi orang tuanya yang telah melahirkan, membesarkan dan mendidik, hal tersebut belum tersampaikan hingga ibuknya meninggal dunia. Maka dari itu dalam kehidupan ini kita harus menghormati orang tua kita terutama ibu, karena seperti pepatah mengatakan bahwa surga di telapak kaki ibu. Maka dari itu hormatilah orang tua kita semasih kita bisa atau mampu.
- Satua Bali
MEN
SUGIH TEKEN MEN TIWAS
Ada katururan satua
Men Sugih teken Men Tiwas. Men Sugih anak sugih pesan, nanging demit
tur iri ati, jail teken anak lacur. Men Tiwas buka adane tiwas pesan,
nanging melah solahne, tusing taen jail teken timpal. Men Tiwas
geginane ngalih saang ke alase lakar adepa ka peken.
Nuju dina anu, Men
Tiwas ka umah Men Sugih ngidih api. Ditu Men Sugih ngomong, "Ih
cai Tiwas, alihin ja icang kutu, yen suba telah kutun icange, nyanan
upahina baas". Laut Men Tiwas ngalihin kutu Men Sugihe. Suba
tengai mara suud. Men Tiwas upahina baas acrongcong, ngenggalang
lantas baasne abana mulih laut jakana.
Men Sugih jumahne buin masiksikan, maan kutu aukud. Ngenggalang ia ka umah Men Tiwase, laut ngomong, "Ih cai Tiwas, ene icang maan kutu aukud, jani mai uliang baas icange ituni". Masaut Men Tiwas, "Yeh, baase ituni suba jakan tiang". Masaut Men Sugih, "Nah, ento suba aba mai anggon pasilih!". Nasine ane makire lebeng ento laut juanga konyang ka pancine abana mulih baan Men Sugih. Nyanane buin teka Men Sugih, "Ih Tiwas, tuni Nyai ngidih api teken saang icange". Lantas api teken saange apesel gede juanga baan Men Sugih. Men Tiwas bengong mapangenan baan lacurne buka keto.
Men Sugih jumahne buin masiksikan, maan kutu aukud. Ngenggalang ia ka umah Men Tiwase, laut ngomong, "Ih cai Tiwas, ene icang maan kutu aukud, jani mai uliang baas icange ituni". Masaut Men Tiwas, "Yeh, baase ituni suba jakan tiang". Masaut Men Sugih, "Nah, ento suba aba mai anggon pasilih!". Nasine ane makire lebeng ento laut juanga konyang ka pancine abana mulih baan Men Sugih. Nyanane buin teka Men Sugih, "Ih Tiwas, tuni Nyai ngidih api teken saang icange". Lantas api teken saange apesel gede juanga baan Men Sugih. Men Tiwas bengong mapangenan baan lacurne buka keto.
Buin manine Men
Tiwas tundena nebuk padi baan Men Sugih lakar upahina baas duang
crongcong. Men Tiwas nyak nebuk kanti pragat, upahina baas duang
crongcong, laut encol mulih lantas nyakan. Men Sugih lantas nyeksek
baas, maan latah dadua. Encol ia ka umah Men Tiwas laut ngomong, "Ih
Tiwas ene baase enu misi latah dadua, jani uliang baas icange, yen
suba majakan ento suba aba mai".
Sedek dina anu Men
Tiwas luas ka alase, krasak-krosok ngalih saang. Saget teka Sang
Kidang laut ngomong, "Men Tiwas apa lakar alih ditu?"
masaut Men Tiwas, "Tiang ngalih saang teken paku". "Lakar
anggon gena ngalih paku?" Masaut Men Tiwas, "Lakar anggon
tiang jukut". "Ih Tiwas lamun nyak Nyai nyeluk jit icange,
ditu ada pabaang nira teken Nyai!"
Lantas Men Tiwas
nyak nyeluk jit kidange, mara kedenga, limane bek misi mas teken
selaka. Suud keto Sang Kidang ilang, Men Tiwas kendel pesan lantas
mulih. Teked jumah ia luas ke pande ngae gelang, bungkung teken
kalung. Men Tiwas jani sugih nadak, pianakne makejang nganggo bungah,
lantas ia pesu mablanja. Tepukina Men Tiwas teken Men Sugih.
Delak-delik ia ngiwasin pianak Men Tiwase. Buin manine Men Sugih
mlali ka umah Men Tiwase matakon, "Ih Tiwas, dija Nyai maan mas
selaka liu?". Masaut Men Tiwas, "Kene embok, ibi tiang luas
ka alase ngalih saang teken paku lakar jukut, saget ada kidang,
nunden tiang nyeluk jitne. Lantas seluk tiang, mara kedeng tiang
limane ditu maan emas teken selaka liu." Mare ningih keto. Men
Sugih ngencolang mulih.
Manine Men Sugih
ngemalunin luas ke alase, Men Sugih nyaru-nyaru buka anak tiwas,
krasak-krosok ngalih saang teken paku. Saget teka Sang Kidang, "Nyen
ento krasak-krosok?". Masaut Men Sugih, "Tiang Men Tiwas,
uli puan tiang tuara nyakan". Men Sugih kendel pesan kenehne.
Lantas masaut Sang Kidang, "Ih Tiwas, mai seluk jit nirane!".
Mara keto lantas seluka jit kidange, laut kijem jit kidange, Men
Sugih paide abana ka dui-duine. Men Sugih ngeling aduh-aduh
katulung-tulung,"Nunas ica tulung tiang, tiang kapok!".
Teked di pangkunge mara Men Sugih lebanga, awakne telah babak belur
tur pingsan. Disubane inget ia magaang mulih. Teked jumahne lantas ia
gelem makelo-kelo laut ngemasin mati. Keto suba upah anake lobha tur
iri ati.
Unsur-unsur
instrinsiknya :
- Temanya adalah pendidikan
- Plot atau alur yang digunakan dalam satua di atas adalah alur maju
- Penokohan yang ada :
- Men Sugih sebagai pelaku antagonis, sifat-sifatnya : pelit, suka iri hati kepada orang lain, jail, sombong, dan serakah.
- Men Tiwas sebagai pelaku protagonis, sifat-sifatnya : baik, tidak jail pada orang lain, sopan dan ramah.
- Latar atau setting : Di tengah alase.
- Sudut pandang : Orang Ketiga Sebagai Peninjau
- Gaya bahasa atau diksi :Bahasa Bali Kepara
- Amanat yang dapat dipetik adalah disini kita diajarkan untuk tidak sombong dan serakah seperti men sugih. Karena suatu kesombongan dan keserakahan akan berujung pada penderitaan.
- Cerpen
GENDING BEBOTOH
Satuuh idupne
ngelurin indria. Mamotoh adanina ngulurin momo. Momo kenehe etohina.
Sangkala ada anak nyambatang mamotoh sujatine ngetohin momo keneh.
Selid sanje ngcohin siap, tengaine mandusang siap, sanjane medesin
mombong siap. Semengane ngempuang siap. Tuah I siap sane sida
nyiepang kenehne. Lemah peteng kedengan angkihane kenehne pragat
dikalangan tajenne.
Di nuju lakar
ngoceke, tusing pesan ngerunguang payuk jakan. Panak nyebak nagih
beliang baju mapan baju ane anggona di awakne suba uek brengbeng.
Kurenane nagih pipis anggona meli lakar jakan. Sakewala pragatanga
raos brangras. “sajan nyai panak nyah. Nglantud nglantudin pajalan
icange luas katajen. Tusing mirib nyai nawang? Ne… ene apang nyai
nawang, ane biing alab sangkur janggaran, mango-anggoan sandeh jambul
godeg drupe dimpil karo uli desa Plaga ratun turas siape. Sangkala
madan biying pamlagaan, sanggup mapalu tur ngalahang musuhne ditengah
kalangan tajene. Beli suba ngadeang carike di labakane duur kauh,
mula tuah anggon ngetohin I biying plaga. Miribne enu nyai ngelah
sisan buntilan ane kadut nyai di sabuke? Deh… deh mai abe! Jalan
telahang anggon ngetohin I biying. Etohin aji sekancan kesugihan
awake. Apang tawang nyai siape nenenan sanggup mekelin nyai manik
sekecap, sugih nadak ha… ha… ha!!!??
“Cendekne enden
malu meli lakar jakan. Nyanan menang, nah… ditu mare meli lakar
jakan. Utawi eda buin nyakan, jeg baas lebeng, nasi ajak daarane
beli. Cundang siape anggon koah, jambal…”
“Cai panak bapa
eda nyebak. Kenyingang iban caine! Nyanan menang bapa meliang cai
baju anyar. Nah… ditu kenken keneh caine? Akude keneh caine meli
baju? Ane mawarna kenken keneh cai? Eda kelebihang tekenang lebak
tali, bapa sanggup meliang, len ken keto, kebot kenawan liman caine
nyekel pis manjer sate, hi… hi…. Hahaha”
Luhne laut mabat…
“kenken beli? Kaden ngelah carik tuah di labakane duuran kauh
dogen, jani ento gadeang beli anggon ngulurin indria. Sekayan beline
uli dija totonan, dadi gadeang? Mirib beli ane meli carike ento?
Engsab mirib beli? Nangke sautin icing! Kaden carike totonan
aban-aban icing nganten, pabaan rwraman icange jumah kangin mapan
beli tawanga tusing ngelah ebuk. Prade ento kanti adep beli, icing
lakar mlakaraang. Icing lakar mulih, palas makurenan ngajak beli.”
Muanine tusing
masaut apa buin. Mageres nyemak krepe nyelepang siap laut maklies
masuang tusing nolih laad.
Kacrita siape
kalah???!!!
Teked jumah bedak
layah. Dapetange umahne suung, somah ngajak panakne tusing ada jumah.
Cara jlema punyah gelur-gelur ngaukin kurenane. Matane barak, macelep
kapaon napetang payuk puyung. Payuke pantiganga. Piring? Piring
mekeber. Gentong? Gentong kajeta. Makejang ane tepukina tusing baanga
beneh. Aget luhne ajak panakne enu di pisagane ngidih nasi, yen sing
keto meh-mehan lampugan tendasne.
Tusing teked ditu
dogen inguh bayune. Kanti kapara Dewa gedegina. Makejang batarane
ubat-ubita, batbata, leluhurne orahanga tusing sueca, makejang
temaha. Sanggahne uuga, tusing canang sari aturina, sakewala tain
sampi aturina a tamas.
Kenyel ngamuk,
macelep kaduluan. Pules dibeten longan, ngiah-ngiuh nyesel awak,
bayune inguh ngetok-ngetok tendas mecik-mecik pelengan. Cet…cet…cet.
Olih
: Ida Bagus Rai Putra
Unsur-unsur
instrinsiknya :
- Tema : Pendidikan
- Plot atau alur : yang digunakan dalam cerpen di atas adalah alur maju
- Penokohan :
- Si Pebotoh sifatnya kasar, egois/mementingkan dirinya sendiri, momo (rakus).
- Istri Si Pebotoh sifatnya penyabar
- Latar atau setting : Di Rumah Si Pebotoh
- Sudut pandang : Orang Pertama Pelaku Utama
- Gaya bahasa : Bahasa Bali Kepara
- Amanat yang dapat dipetik dari cerpen di atas adalah bahwa kita tidak boleh terlalu mengikuti hawa nafsu secara berlebihan. Karena hal itu akan berujung pada penyesalan. Hawa nafsu itu hanya kepuasan sesaat. Kalau kita terus mengikuti hawa nafsu yang kurang baik, maka tidak hanya kita yang menderita orang yang ada di sekitar kita pun menderita seperti contoh keluarga.
BAB
III
PENUTUP
3.1
Kesimpulan
Dari
pemaparan di atas yaitu mengenai tembang (sekar rare, sekar madya dan
puisi) serta tentang Prosa (satua dan cerpen), yang menggambarkan
mengenai pendidikan. Maka dapat ditarik kesimpulan bahwa pendidikan
itu sangat penting. Pendidikan dapat diperoleh melalui pendidikan
formal disekolah, dan dapat juga diperoleh melalui karya-karya sastra
seperti dalam tembang bali dan prosa ( satua, cerpen) dan lainnya.
Maka dari itu kita sebagai gererasi bali harus mampu mengebangkan
karya-karya yang ada. Agar karya tersebut tidak tergerus oleh jaman
dan karya tersebut dapat dinikmati oleh anak cucu. Apabila kita
sebagai generasi Bali tidak mampu mempertahankan karya sastra yang
ada maka karya tersebut akan tergerus oleh kemajuan jaman.
12
Tidak ada komentar:
Posting Komentar